Økonomi, service & reiseliv
Service handler om engasjement! Mens noen liker å arbeide med tall og systemer, trives andre igjen bedre med å jobbe med mennesker eller tilrettelegge forskjellige arrangementer. Om du arbeider på regnskapskontor, i bank eller på hotell er det uansett viktig med interesse for det du jobber med og service er viktig for alle kundegrupper.
Kort om bransjen
Enten du er ansatt i bank eller butikk må du ha kunnskap om de produktene og tjenestene du skal selge. Du må kjenne markedet, vite hva kundene vil ha og fortløpende orientere deg om nye trender. Til slutt skal du formidle dette til de som kommer for å kjøpe dine varer eller tjenester, og dette kan enkelte ganger kreve en solid dose tålmodighet for service er en stor del av bedriftenes inntektsgrunnlag. Skal du ha ansvar for hele eller deler av bedriften, må du kunne sette deg inn alle typer administrative oppgaver. Det kan dreie seg om alt fra investeringer, bestillinger, banklån og regnskap, til personalpolitikk, styrearbeid, utstilling og markedsføring.
Muligheter etter utdanning
Du kan for eksempel jobbe i din favorittbutikk, som ansatt eller daglig leder, du kan være salgssjef for en forretning med internasjonale kunder, servere på restaurant, være resepsjonist på hotell, eller kanskje arbeide som økonomikonsulent, sekretær eller siviløkonom i en større bedrift.
Reiseliv er i stor vekst. Reiseliv har flere arbeidsplasser enn oljeproduksjon, landbruk og oppdrettsnæring til sammen og gir gode muligheter for både fremmedspråklige og unge mennesker.